Nieuwe ketens in Agri & Food vragen om actie

De huidige consument is steeds grilliger in haar koopgedrag; het ene moment is prijs het belangrijkste criterium, even later is het duurzaamheid, gezondheid of gemak. Het verschil tussen wat de consument zegt en doet is steeds groter geworden: dat maakt het lastiger om met consumentenonderzoek en marketing succes te behalen.

Twintig jaar geleden startten de eerste marktgerichte ketens in agrifood, veelal vanuit bedrijfskundige thema’s. De pioniers hebben al successen behaald met de ketenaanpak. En de ondersteuning van Rijnconsult bij de ketensamenwerking –op inhoudelijke thema’s en het proces van samenwerken - werd gewaardeerd. Maar er is opnieuw werk aan de winkel, een doorstart met ketensamenwerking is nodig om bredere thema’s gezamenlijk op te pakken. Maar hoe doe je dat? Hoe bouw je aan vertrouwen om transparant te durven worden? Om daarmee meerwaarde te creëren, duurzaamheid in te vullen en/of eerlijkheid te tonen? Eén ding weten we zeker: wachten helpt niet, zelf actie ondernemen is nodig! Of je nu boer, tuinder, agrocoöperatie, voedingsmiddelenbedrijf of supermarktorganisatie bent: kom in actie en vorm nieuwe ketens. De pioniers zijn al in de jaren negentig gestart en hebben succes geboekt. Al doende lerend. Het kan dus wel. Samen kom je verder!

Download PDF artikel

Specialisten

Afbeelding
Frank Engelbart
Frank Engelbart
Afbeelding
Henk Folkerts
Henk Folkerts