Lean in de zorg

Succesvolle zorgorganisaties weten hun patiënten/cliënten goed te bedienen en hun medewerkers aan zich te binden. Dit vraagt om continu investeren in kwaliteit van zorg én om een uitdagende werkomgeving voor de medewerkers, waarin ‘samen werken’ centraal staat. Investeren in kwaliteit, ofwel ‘de dingen in één keer goed doen’ resulteert daarbij ook nog eens in lage kosten, wat ook niet onbelangrijk is. De filosofie van lean management sluit hier perfect op aan. Veel organisaties in de zorg bereiken daarmee aansprekende resultaten, zoals tevredener patiënten, kortere wachttijden en minder verspilling als opbrengst.

Procesoptimalisatie in de zorg

Wij leveren advies, training en begeleiding bij continu verbetertrajecten. Lean werken, continu verbeteren vergt andere competenties van en instrumenten voor betrokken medewerkers en leidinggevenden. Rijnconsult kiest voor een aanpak waarin theorie zoveel mogelijk wordt gekoppeld aan de eigen praktijk (blue belt en greenbelt trainingen) en waarin direct de eigen processen worden verbeterd. We besteden daarin expliciet aandacht aan houding en gedrag (red belt trainingen).

Soms kan een interim invulling van een functie passend zijn om continu verbeteren gemeengoed te laten worden. Ook deze rol kunnen wij invullen.


Meer informatie: