De HPO- achtbaan bij Rijnconsult: een échte belevenis!

Op 25 april jongstleden werd het Rijnconsult HPO event gehouden. High Performance Organizations (HPO) zijn organisaties die structureel beter presteren dan andere organisaties. Maar wat maakt dat deze organisaties beter presteren? Op deze zonovergoten dag werden de deelnemers in het stoeltje van de HPO-achtbaan gezet, om er zes workshops later weer, door elkaar geschud, maar ook een stuk wijzer, uit te komen.

Het werken aan een high performance organisatie lijkt zo makkelijk en de algemene uitgangspunten liggen voor de hand. Maar… het worden van een HPO en het ook blijven, is een uitdaging waar veel organisaties mee worstelen. Aan welke knoppen moeten we draaien om echt succesvol te kunnen zijn?

De deelnemers kregen inzichten en concrete tips, bijvoorbeeld over het belang van goed leiderschap dat voor 50% het succes van een verandering bepaalt, hoe je met gevoel en strategie een goede focus aanbrengt en dat je met MVO ook winst kunt maken.

Oscar Wiegel (Stork): “Het was een goed georganiseerde dag met inspirerende sprekers. De dag gaf een bevestiging van bestaande beelden, maar ook veel nieuwe inzichten om mee naar huis te nemen.”

Meer weten?

Wil je meer weten over HPO en hoe je bepaalde succesmodules in je eigen organisatie kan inbouwen? Neem plaats in onze achtbaan en neem contact op met Jeroen Paul Nijmeijer, adviseur van Rijnconsult.

 

Een kort verslag van het HPO event:

De principes van HPO
Peter Stoppelenburg, auteur van het boek High Performance 3.0, legde de principes van een High Performance Organization uit. Hij maakte daarbij gebruik van acht concrete tips voor de deelnemers. Voor deze acht tips verwijzen we je graag door naar zijn boek, maar het maken van verbinding en het gebruik maken van de kracht van de medewerkers en vooral het leidinggevend kader staan daarin centraal. Peter ging daar tijdens één van de workshops dieper op in. De deelnemers werden daarin ook geconfronteerd met eigen leiderschapsgedragingen. Peter: “Leiderschap bepaald voor 50% het succes van een verandering, dat is gigantisch”.

De uitvoering van HPO
Zo gaf Frank Haagsman, Manager Corporate Communicatie, van Supermarktketen Jumbo een bevlogen presentatie over het uitvoeren van een succesvolle strategie. Het aanbrengen van focus en het overal doorvoeren van de gekozen strategie en bijbehorende gevoel staat daarin centraal. De familie Van Eerd, eigenaar van Jumbo, staat bijvoorbeeld nog regelmatig zelf in de supermarkt om mee te helpen.

MVO als succesfactor
Rob Kragt, marketingmanager van Desso, gaf in zijn workshop aan hoe het centraal stellen van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) het bedrijf geen windeieren heeft gelegd. Het principe van C2C (Cradle-2-cradle) is daar tot in detail doorgevoerd. Met veel passie en energie vertelde Rob over de ommezwaai die Desso in de laatste jaren heeft gemaakt en welk succes dat bracht. Bart Bosman: “Rob maakte in zijn verhaal heel duidelijk dat je met MVO als middelpunt van je businessmodel gewoon heel goed geld kunt verdienen, inspirerend om naar te luisteren!”

En zo volgden de workshops elkaar in hoog tempo op. De andere workshops gingen over wendbaarheid, strategie, compelling story, MVO, Lean en teamontwikkeling. Met uiteraard af en toe ruimte voor discussie, een borrel en tijd om te genieten van het prachtige weer.