Samenwerken in en tussen de organisaties

“Samenwerken doe je het makkelijkst in je eentje!” of “Waarom moeilijk doen, als het ook samen kan?”. Twee keer een Loesje waarmee precies het dilemma van veel mensen wordt gekenschetst. Zal ik het zelf doen of samen met anderen. Voor beiden valt veel te zeggen.

gouden veranderroute

Over de ‘harde kant’ van samenwerken in ketens en netwerken leest u meer op de pagina’s van Agri & Food en Real Estate. Hier gaan we in op de ‘hardnekkige kant’ van samenwerken. Hardnekkig omdat in de dagelijkse werkelijkheid steeds weer blijkt dat in de waan van de dag terugval in oud gedrag (alleen werken, overwerken, ‘vergeten’, over de schutting, etc.) op de loer blijft liggen.

Voor goede samenwerking is het nodig dat, naast een effectieve opzet (hard) en aanpak, er van begin af aan aandacht is voor:

  • Delen van een gezamenlijke ambitie (visie, droom, bedoeling)
  • Open en eerlijk delen van belangen, wensen en verwachtingen
  • Elkaar goed leren kennen (voorkeuren, persoonlijkheden, de mens)
  • Ontwikkelen van vertrouwen (houding en gedrag)
  • Heldere omgangsvormen (flow, teamwerk, gedoe en de plek der moeite)
  • Duidelijke processen (informeren, oplossen, beslissen en realiseren)
  • Samen evalueren, reflecteren, leren en continu verbeteren
  • Modern leiderschap (collegiaal, gedeeld, stimulerend en verduidelijkend)

Rijnconsult leestip

De afgelopen maanden hebben woningcorporaties Mitros en Portaal, middels hun onderhoudsbedrijf VOC, hun krachten...
Door:
Jordi de Vreede
Sinds jaar en dag is bekend dat organisaties er niet in slagen de lean-bedrijfsfilosofie duurzaam in de genen te...
Door:
Hans Heijerman en René de Waal