De bestuurder & het hout

De afgelopen maanden trok de Noorse beststeller, ‘de Man & het Hout’, ook in Nederland de nodige belangstelling, een ‘onontbeerlijke handleiding over bos, houthakken, zagen, kloven en stapelen’. In De Wereld Draait Door demonstreerde Alexander Pechtold hoe de ‘echte man’ een bijl dient te hanteren (https://www.npostart.nl/boek-de-man-en-het-hout/21-01-2016/POMS_VARA_3105781). Wij durven de stelling wel aan dat, ondanks de enthousiaste demo van politicus Pechtold, het aantal bezwaarmakers tegen bomenkap het aantal kopers van dit boek zal overtreffen.

Zo deden in Den Haag 1000 mensen mee aan een protestmars, waarna wethouder Revis van Den Haag op 23 februari het plan voor een internationaal park introk. En voor meer recente voorbeelden hoef je niet diep te graven. Een dag eerder viel in de gemeente Dalfsen na vijf jaar een besluit over herinrichting van de Rechterensedijk – in het voordeel van de 120 karakteristieke bomen die aanvankelijk op de nominatie stonden voor kap. Daarvoor zijn 16 stappen doorlopen, inclusief inloopavonden, een volksraadpleging (13.319 geldige stemmen) en een burgerparticipatieronde. En tot slot strijdt de vereniging Ons mooi Epe voor het behoud van ‘honderden monumentale bomen langs de Heerderweg’ in die gemeente. De petitie ‘Stop Kaalslag Epe’ werd door meer dan 1700 mensen ondertekend.

De dynamiek zoals deze ontstaat rond (voorgenomen) bomenkap is echter niet uniek en er kan dus worden geleerd van bovengenoemde cases. Ook voor bestuurders is er daarom een handleiding, al heet die dan iets minder stoer ‘Burgers tegen beleid: een analyse van dynamiek in politieke betrokkenheid’ (http://dare.uva.nl/document/2/65740). In dit proefschrift van Imrat Verhoeven is in dit verband vooral de epiloog interessant.

Hij wijst op twee mogelijkheden om vraagstukken als die rond bomenkap beter hanteerbaar te maken. De eerste is: openstaan voor tegenspraak. Dat doe je door oprecht te luisteren en goed door te vragen. De tweede is: zorg voor evenwichtige communicatie op inhoudelijke én emotionele aspecten. Meer aandacht bij bestuurders voor de werking van emoties lijkt hem daarbij een belangrijk aandachtspunt. Dat hier nog een boom over op te zetten valt is, gezien bovenstaande voorbeelden, evident.

 

 

Specialisten

Afbeelding
Jordi de Vreede
Jordi de Vreede