Food retail sterk in de storm, maar een koude wind voor agri

In de FoodPersonality van februari 2016 schreef professor in retail-marketing Laurens Sloot een column over het succes van food retail, vergeleken met de kaalslag in de (non-food) retail. Hij roemt de initiatieven van AH, Jumbo, Dekamarkt, Emté, Hoogvliet, etc. En dat is terecht want de food retail doet het goed. Sloot gebruikt de woorden 'slimme koopmannen' en 'efficiency' om dit te omschrijven.

Maar de keerzijde hiervan had wat ons betreft ook wel in zijn column mogen staan: de 'sterke AgriFood sector’ als leverancier van de food retail ondervindt ook de kaalslag in prijsvorming: helaas is inkoopmacht nog steeds groter dan ketenkracht en lijdt de agri-sector. Nagenoeg alle agri-sectoren tonen momenteel lage opbrengstprijzen en minimale gezinsinkomens.

En natuurlijk komt dat niet enkel en alleen door onze Nederlandse food retailers. Nee, ook exportmarkten (denk aan de Rusland-boycot), groeiende concurrentie uit het buitenland en onvoldoende marktgerichtheid bij onze Nederlandse boeren en tuinders spelen een rol. De hand mag ook in eigen boezem.

Maar toch: het zou van lef getuigen als de Nederlandse food retailers, samen met de Nederlandse agrifood-sector meer zou inzetten op samenwerken. De weg van efficiency is eindig, het pad van differentiatie biedt perspecief. Wij zijn van mening dat sterke AgriFood-ketens samen bouwen aan meerwaarde, duurzame en eerlijke samenwerking. Daar is voor onze food retail nog een wereld te winnen. Wie durft? 

Meer informatie

Specialisten

Afbeelding
Frank Engelbart
Frank Engelbart