De praktijk van lean bij KLM Onderhoud

Dinsdag 23 juni j.l. organiseerde Rijnconsult weer een heel geslaagd lean-bedrijfsbezoek, dit keer bij KLM Engineering & Maintenance op Schiphol-Oost. Bij het onderhoud van motoren en vliegtuigen is het KLM gelukt om de lean-filosofie behoorlijk ver door te voeren. Aanwezigen uit diverse branches, allen specialisten op het gebied van lean, werden uitgedaagd om tijdens de rondleiding foto’s te maken van goede en 'minder goede' voorbeelden van lean/continuous improvement. Daarna werden tips & tricks uitgewisseld hoe om te gaan met het inzetten, doorzetten en vooral volhouden van lean.

Zo werkt KLM met een Moonshine team, 2 medewerkers volledig vrijgesteld voor 2 jaar om dwars door structuren en hiërarchieën met verbeteringen te komen. Een verbeterpunt is het beter benutten van 200 opgeleide green belts. Verder kunnen doelstellingen en status quo van de (deel)processen nog beter visueel op de werkvloer weergegeven worden.

Met dank aan onze gastvrouw Saskia Verschuren, Manager Supply Chain Stage 2.

Interesse in een lean visit?

Niet alleen dit bezoek, maar ook vorige bezoeken bij industriegigant Teijin Aramid en Sligro hebben gezorgd voor veel uitwiselingen van lean issues in de industriele branche. Een volgende keer zijn we te gast bij Tata Steel. Bent u in uw functie betrokken bij lean en heeft u ook interesse in een kijkje achter de schermen bij andere bedrijven? Stuurt u ons dan een mail naar: secretariaat@rijnconsult.nl of bel ons op 030-2984259. Vermeld daarbij uw bedrijf, naam, functie en uw betrokkenheid bij lean/continuous improvement.