Gedrag na de Corona crisis

Er gebeurt veel op dit moment dat we zonder crisis niet zo snel zouden doen. We zouden er nog eens over nadenken, een werkgroep instellen of een stuurgroep of liever nog een programma met verschillende deelprojecten.  Onder druk wordt alles vloeibaar is een bekende uitdrukking en we maken het nu mee in de samenleving en ook in onze organisaties en het bedrijfsleven. We hebben onze regering nog nooit zo daadkrachtig gezien. Mark Rutte als echte liberaal die voor het weekend dicteert niet naar het strand te gaan en met Pasen thuis te blijven. Hugo de Jonge die trackingapps introduceert als oplossing voor de crisis. We hebben collectief nog nooit zo snel en zo veel autonomie opgegeven.  We zijn organisatieadviseurs en vragen ons af wat dit betekent voor organisaties. Ik deed een belronde dat het volgende beeld oplevert.

Als eerste spreek ik maandag telefonisch met Kiki Huijnen, CvB van Movare een organisatie met 46 scholen in het primair onderwijs in Zuid Limburg. Ze vertelt dat ze als bestuurder veel directiever optreedt richting de schooldirecteuren en dat ze het nog accepteren ook. Waar de managers normaal met de ouders van hun eigen school communiceren, is dat nu centraal geregeld en communiceert de CvB rechtsreeks vanwege eenduidige communicatie nu  met de ouders van 11.000 leerlingen. Kiki is tevreden hoe het loopt maar vraagt zich wel af hoe haar schooldirecteuren na de crisis naar het CvB kijken. De meesters en juffen de klas die niet allemaal stonden te springen om digitaal te werken zijn nu in drie weken digitaler geworden dan in de afgelopen 10 jaar. Ze vraagt zich af of de huidige ervaring met online leren wellicht de oplossing is voor de werkdruk in het onderwijs. Kunnen we straks misschien naar een 4-daagse schoolweek toe met 1 dag online leren?

Als tweede spreek ik Paul van Gennip, bestuurder van zorginstelling Het Parkhuis in Dordrecht. Hij is superdruk geweest met het inrichten van een Corona-afdeling op een van de locaties, bedoeld voor een snelle uitstroom vanuit het ziekenhuis.  Ook het doorvoeren van de maatregelen van de overheid in eigen organisatie vragen veel aandacht maar gaat verrassend snel. Hij is helemaal verheugd over een regionaal coördinatiepunt dat al bijna een jaar ter discussie staat en nu binnen twee weken is geregeld. Opeens worden de organisatiegrenzen vloeibaarder en is er meer ruimte voor het collectieve belang dan het individuele belang.

Als derde spreek ik collega Casper Lagas die voor onze klant Rivas zorggroep(regio Gorinchem) bezig is met inventariseren welke good practices er nu bij Rivas ontstaan door de crisis die we zeker niet moeten loslaten als de crisis voorbij is. Op het niveau van RvB, directeuren en managers ondersteuning ontstaan er veel kortere lijnen, medewerkers gaan meer excelleren en voegen meer waarde toe. Hebben onderling meer waardering voor elkaars bijdrage.          

Zelf had ik deze week persoonlijk een goede ervaring met het Diakonessenziekenhuis in Utrecht. Mijn zoon van 15 had een raar bultje op zijn onderlip. Ik stuurde een foto gemaakt met mijn smartphone naar de huisarts. Die stuurde het direct door naar de dermatoloog en binnen 2 uur belde de plastisch chirurg op mijn 06 of we volgende week tijd hadden voor een klein ingreepje. Deze kwestie had ons normaal drie afzonderlijke afspraken gekost en wachttijd van minimaal een maand omdat de agenda van de dermatoloog zo vol zit. Van ongeveer twee tot  drie maanden naar 2 uur dankzij online consultatie.

En zo zijn er vast veel meer goede voorbeelden van nieuw gedrag door deze crisis. Nieuw gedrag moet je volgens bekend onderzoek minimaal 30 dagen tot 3 maanden volhouden om je oude gedrag los te laten anders val je terug in de oude groef die dieper is dan de nieuwe groef die nog moet inslijten. In die zin ben ik blij met de verlenging van de intelligente lockdown waarin we nu zitten. Terug naar het oude gedrag? Liever niet!

Specialisten

Afbeelding
Pieter Rop
Pieter Rop