Koning Arthur en de adviseurs van de stoelen in een kring

Met zijn essay hoopt hij de morele en ethische kant van het adviesvak wat op te porren. Ernst Jan Reitsma heeft het over de schoonheid van het vak, over dromen, graal-achtige verschijnselen, pleonasmen, placebo-consultancy en het Scherder-effect.

Wat is in deze tijd voor ons werk het hogere doel (de purpose of roeping)? Wat maakt ons werk mooi of lelijk?

Het valt mij op dat, waarschijnlijk mede door de coronacrisis, diverse collega’s van alles op de markt brengen als ware het ‘de heilige graal’. Ik werk 40 jaar waarvan 12 jaar als intern en 28 jaar als extern adviseur. En geloof me, ik deed dat ook (en wil het af en toe nog wel). In m’n eentje of met een paar collega’s kwamen we dan iets moois tegen in de wetenschap of ergens in het buitenland. Dat maakte ons dan super enthousiast om iets nieuws, moois en vooral de oplossing voor veel te creëren. En natuurlijk droomden we ervan dat door de unieke, onderscheidende noviteit veel klanten zouden bellen om onze diensten te bestellen. We slingerden met een orgastisch genoegen het idee of het nieuwe product de markt in en hadden grote verwachtingen. En dan, dan gebeurde er eigenlijk niet zo veel. Was dat nou alles?

Lees het hele artikel >> 

Bron: Management & Consulting (1 oktober 2020)

Specialisten

Afbeelding
Ernst Jan Reitsma
Ernst Jan Reitsma