Open innovatie in netwerken

Het begrip open innovatie is in 2003 geïntroduceerd door Henry Chesbrough. Hoewel er veel verschillende invullingen en definities van open innovatie in omloop zijn (gebruikersinnovatie, cocreatie, open source innovatie etc.) komt het basisidee eigenlijk steeds op hetzelfde neer: ‘Het openstellen van het innovatieproces door gericht kennis die elders is ontwikkeld te gebruiken in het innovatieproces, maar ook door eigen kennis beschikbaar te stellen aan het innovatieproces van anderen’. Alvorens verder in te gaan op open innovatie is het ook goed te definiëren wat we verstaan onder innovatie: Innovatie is de ontwikkeling van nieuwe toegevoegde (klant)waarde door oplossingen te bieden voor nieuwe behoeften, nog onuitgesproken behoeften of juist bestaande klant- en marktbehoeften. Dit wordt bereikt door het ontwikkelen en beschikbaar maken van nieuwe producten, diensten, processen, technologieën aan de markt, overheden en de maatschappij. Innovatie verschilt van inventie (uitvindingen) omdat dat laatste meer direct verwijst naar de creatie van het idee of de methode die ten grondslag ligt aan de innovatie.

Veel organisaties zien de voordelen van open innovatie. Ons model voor open innovatie geeft langs vier dimensies handreikingen om daarmee succesvol te zijn. De belangrijkste aanbeveling is dat er geen kortste route is: alle vier de dimensies moeten worden doorgrond om succesvol te zijn. Wij hebben de stellige overtuiging dat organisaties in de toekomst zullen doorgaan met het openstellen van de grenzen van hun organisatie. Niet in de laatste plaats omdat organisaties geen keus hebben vanwege toenemende concurrentie, marktdruk en tekort aan technisch (hoog) geschoolden. Juist ook voor de publieke sector liggen er nog veel kansen om te profiteren van de voordelen van open innovatie. In onze praktijk zien we dat de publieke sector nog wat achterloopt in toepassing ten opzichte van de private sector, terwijl de voordelen groot zijn. Wij hebben in onze publicatie een assessmenttool opgenomen waarmee u kunt nagaan waar uw organisatie staat. Het is niet meer de vraag of u met open innovatie aan de slag gaat, maar hoe u er succesvol mee aan de slag gaat.

>> Download in .pdf