Sleutelen voor de samenleving

Eerder publiceerden wij al over de vergelijking die de Vereniging van gemeentesecretarissen maakte tussen een auto en de gemeentelijke organisatie (zie ‘Staat Fuzz Townshend model voor de gemeentesecretaris van de toekomst?’). We bevelen de autobranche wederom aan als inspiratiebron voor gemeenten. Kijk vooral de documentaire ‘Garage 2.0’, genomineerd voor ‘Best Dutch Documentary’ op het IDFA via https://www.npostart.nl/teledoc/25-01-2016/VPWON_1235401. Het geeft een boeiende andere kijk op kernwaarden op basis waarvan veel gemeenten aan hun organisatie sleutelen, zoals transparantie, flexibiliteit en klantgerichtheid.

Om bij de eerste kernwaarde te beginnen: de openheid waarmee autobedrijf Kooijman mee laat kijken in haar bedrijfsvoering is bijzonder. Als kijker lijk je als een ‘vlieg op de muur’ in het bedrijf aanwezig te zijn. Sterk is dat de makers geen stelling lijken te nemen: niet door een voice-over (want die is er nauwelijks), maar ook niet door de montage. Als kijker ervaar je daardoor ruimte om je eigen beeld te vormen.

Directeur Gert Kooijman probeert met zijn mensen in te spelen op de veranderingen in de branche door de flexibiliteit van en in zijn organisatie te vergroten. Zo investeert hij onder andere in salestrainingen. Hij huurt trainer Emiel in die met Amsterdamse tongval de mannen stimuleert tot meer verkopen: ‘We moeten elkaar regelmatig challengen’. De noodzaak om te veranderen is voelbaar: Gert wil van ‘werknemer 1.0’ naar ‘werknemer 2.0’. Tegen een van zijn verkopers: ‘De tijd verandert heel erg en je moet je dus anders gaan gedragen’. Dat leidt tot functioneringsgesprekken die op zijn minst opmerkelijk te noemen zijn. Zo heeft hij wel een verbeterpuntje voor een van de monteurs: ‘Qua expressie zit er weinig gezelligheid in je gezicht, totdat ik je in de bar tegenkom’.

En tot slot bevat de documentaire enkele mooie voorbeelden van klantgerichtheid. Het beeld van Cor, de oudere man die met tranen in zijn ogen zijn laatste auto aanschaft, blijft hangen. Directeur Gert voelt aan wat hij nodig heeft: ‘Ik zou persoonlijk naar een automaat toe gaan, dat zou ik wel doen Cor’. En Gert neemt de auto terug mocht het met de gezondheid van de klant echt de verkeerde kant op gaan.

We zijn benieuwd naar de gemeente die zich open stelt voor de documentaire ‘Gemeente 2.0’.

Specialisten

Afbeelding
Jordi de Vreede
Jordi de Vreede