Wendbaarheid, happy end voor verandermanagement

Waarom sommige organisaties overleven en andere niet
 

Voorbeelden van wendbare organisaties zijn er te over: organisaties die soms al eeuwen weten te overleven, altijd weer een nieuwe bestemming weten te vinden, succesvol innovaties op de markt zetten en stabiel op koers zijn en blijven. Wendbaarheid heeft voor deze organisaties maar één doel: het laten overleven van de eigen organisatie.

Af en toe steekt er storm op in organisaties. Soms gebeurt dat collectief, bij een crisis, soms gaat er iets mis in de organisatie zelf, waardoor het bedrijf in zwaar weer komt. Bij plotseling opkomende storm moeten scheepslieden die denken dat ze rustig voor anker liggen snel het touw van het anker lossnijden, anders gaat het schip ten onder. Het schip raakt dan op drift en het is te laat om nog een eigen koers te kunnen bepalen.

Maar hoe komt het dan dat het ene bedrijf wendbaarder is dan het andere? Hoe komt het dat sommige organisaties verrast lijken door een ogenschijnlijk plotselinge crisis, terwijl andere organisaties elke crisis, hoe zwaar ook, weten te weerstaan? Wie staat er aan het roer van het schip? Wie ziet de storm aankomen, wie bestudeert de vleugelbewegingen van de lenigste vogels? Als je dat kan, is verandermanagement een paardenmiddel voor een te late diagnose.

In veranderen zit een boeiende paradox. Veranderen doe je in essentie omdat je iets wilt behouden. In die zin is veranderen een in wezen conservatieve activiteit. Het is een reactie op omgevingsfactoren opdat een organisatie kan voortduren.

>> Download hele artikel

Specialisten

Afbeelding
Ernst Jan Reitsma
Ernst Jan Reitsma
Afbeelding
 Erwin van de Pol
Erwin van de Pol