Leiderschap en de verbetercultuur

Je zou het niet verwachten, maar veel organisaties zijn nog steeds hiërarchisch en functioneel van opzet. De traditionele lijn-staf organisatie kun je op veel plaatsen terugvinden. En het moet gezegd worden, het is vaak de oorzaak van het hokjes of eiland denken waar we zo graag vanaf willen. Procesgericht organiseren en samenwerken in multi-functionele teams is een goede volgende stap. De klant centraal stellen en het primaire proces zo inrichten dat de organisatie samenwerkt aan het voldoen aan de gemaakte afspraken met de klanten.

APLC processen

Het vraagt om goed en stimulerend leiderschap om de organisatie proces- of systeemgericht te maken en zo het fundament te leggen voor een organisatiecultuur gekenmerkt door permanent leren, verbeteren en ontwikkelen. Op organisatie-, team- en individueel niveau.
 
De neurowetenschappen begrijpen steeds meer. We leren bijvoorbeeld het meest van imitatie en simulatie (70% leren in de praktijk). Voorbeeldgedrag doet er dus echt toe en dat weten we allemaal. Maar hoe uitdagend is het je dat steeds weer te realiseren, in elke situatie. Ook om die reden bieden wij leiderschapsontwikkeling of MD trajecten die op maat zijn gemaakt en een jaar of langer duren, maar bestaan uit elkaar opvolgende korte, intensieve momenten waarop de deelnemers samenwerken (imiteren en simuleren). De lengte van het traject geeft de deelnemers de kans nieuw of beter gedrag te ontwikkelen.

>> Lees meer over onze visie op leiderschap

Rijnconsult leestip

Lean leiderschap is een belangrijke succesfactor om continu verbeteren, de essentie van lean management,...
Door:
Louise Kraai en Eveline van Westerop
Sinds jaar en dag is bekend dat organisaties er niet in slagen de lean-bedrijfsfilosofie duurzaam in de genen te...
Door:
Hans Heijerman en René de Waal