Gespreksvaardigheden

“Afspraak is hier vanaf vandaag afspraak! En met ingang van nu spreken we elkaar meer aan”. Gelukkig pakken de meeste organisaties het iets subtieler aan, maar de essentie van de gedroomde eindtoestand is wel dat er niet meer om de hete brei heen wordt gedraaid. Op zichzelf een begrijpelijk streven. Gespannen verhoudingen, gedoe en het ontlopen van de plek der moeite zijn de orde van de dag. En dat is heel normaal.

luisteren

Effectieve gesprekken kunnen leiden tot opheldering en het klaren van de lucht. En daar hoort bij dat de betrokkenen leren omgaan met hun eigen emoties en die van de ander.

De training gespreksvaardigheid is gebaseerd op de beginselen van Crucial Conversations, Speed of Trust en basis sociale vaardigheden. De training duurt drie losse dagen. De eerste twee liggen redelijk dicht bij elkaar, maar de derde dag is 2 maanden na de tweede dag.

De training wordt verzorgd door een ervaren trainer die nauw samenwerkt met de organisatie, de deelnemers en een acteur. In de tussenliggende momenten kunnen de deelnemers extra leren en oefenen via een digitaal platform en krijgen zij het verzoeke een logboek bij te houden.

Aan de hand van eigen praktijkvoorbeelden krijgen de deelnemers training en oefening in:

  • Vragen om een goed gesprek
  • Feedback geven/ krijgen
  • Werkelijkheden naast elkaar zetten
  • Omgaan met emoties
  • De situatie veilig maken
  • Naar een ‘common ground’ toe werken
  • Concrete afspraken maken

Rijnconsult leestip

Bij veel zorginstellingen kenmerkt de cultuur zich door een familiaire sfeer. Men accepteert elkaar zoals men is...
Door:
Eeuwke Bremmer
Wat is de Gelderlander toch een leuke krant, met veel lokaal nieuws. Op 4 april, de zaterdag voor Pasen staat er...
Door:
Huub Torremans